صندلی خودرو در گذشته بیشتر نقش کاربردی داشت و مسئله ارگونومی در آن نادیده گرفته می‌شد، همین عامل سبب شد که بیشتر به وجه کاربردی آن توجه شود و ارگونومی صندلی تحت تاثیر آن به کلی فراموش شود. رشد علم ارگونومی خودرو سبب شد که این عنصر در صندلی‌ها به کار گرفته شود. تعریف ارگونومیک بودن صندلی‌ها در هر خودرو متفاوت است و به همین دلیل صندلی خودروها با یکدیگر تفاوت دارد.

فرم و وزن کلی صندلی خودرو
سال ۱۹۸۵ بود که طراحی اولین صندلی‌های مسابقه‌ای انجام شد که البته طراحان این بار از علم ارگونومی بی نصیب نماند و آن را در طراحی صندلی خودرو به کار بردند. هدف از طراحی این صندلی‌ها کم کردن وزن صندلی و‌ کاهش تکان‌های راننده حین مسابقه بود. صندلی‌ خودروهای مسابقه‌ای نیز طی زمان دچار تغییر شد و امروزه بیشتر از موادی مانند فیبر کربن در ساختار آن استفاده می‌شود. امروزه به راحتی می‌توان فرم صندلی‌های مسابقه‌ای را در خودروهای روزمره دید. صندلی‌ خودروهای امروزی به شکلی است که راننده و سرنشینان کمترین ارتعاش را در زمان رانندگی احساس می‌کنند و برخی ویژگی‌ها مانند حافظه صندلی، گودی کمر، گرمکن و سردکن صندلی نیز به آنها اضافه شده است.
 
انواع صندلی خودرو 
 
گرمکن و سردکن صندلی خودرو
گرمکن و سردکن صندلی خودرو یکی از تکنولوژی‌های به کار رفته در صندلی خودرو محسوب می‌شود که به عنوان آپشن در دسترس است. طراحان با استفاده از انتقال دهنده هوا توانسته‌اند سیستمی تعبیه کنند که سرنشینان بتوانند دمای صندلی را تغییر دهند.
 
گرم کن و سرد کن صندلی خودرو 
 
ماساژور صندلی خودرو
یکی دیگر از آپشن‌هایی که امروزه در بسیاری از خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماساژور صندلی است. طراحان با کمک یک موتور الکتریکی کوچک در زیر صندلی، جریان متناوب به شکل امواج در زیر صندلی خودرو ایجاد کرده‌اند تا راننده و سرنشینان بتواند از یک صندلی ماساژور بهره ببرند.
 
ماساژور صندلی خودرو
 
حافظه صندلی چیست و چگونه کار می‌کند؟
مموری صندلی یا حافظه صندلی یکی از آپشن‌هایی است که در طراحی صندلی خودروهای امروزی به کار می‌رود. حافظه صندلی این اجازه را می‌دهد که حالت صندلی به صورت پیش فرض در حافظه آن ذخیره و با فشردن یک دکمه حالت آن به حالت دلخواه تغییر کند.
 
انواع صندلی خودرو
صندلی برقی یک طرف
صندلی برقی دو طرف
صندلی برقی چهار طرف
صندلی داینامیک
در این صندلی‌ها راننده و سرنشینان احساس خستگی نمی‌کنند چراکه صندلی به صورت خودکار و با حرکت فرمان تعادل خود را حفظ و از وارد آمدن ضربه‌های اضافی جلوگیری می‌کند همچنین قابلیت پر شدن خودکار پهلو راننده در زمان رانندگی نیز فراهم است.
صندلی اسپرت
صندلی‌های اسپرت مختص خودروهای مسابقه‌ای است و به نرمی صندلی‌ خودروهای غیر مسابقه‌ای نیست. این صندلی‌ها به شکلی ساخته شده که در سرعت‌های بالا راننده را در جای خود محکم نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد که حرکات ممتد خودرو به راننده وارد شود.
 
صندلی اسپرت
 
صندلی کامفورت
در این نوع از صندلی‌ها امکاناتی از قبیل گرمکن سردکن صندلی، قابلیت تنظیم در حالت‌های مختلف، ماساژور و همچنین تشک‌های مخصوصی برای پر کردن گودی کمر و فضای خالی اطراف وجود دارد.
 
صندلی راحت خودرو 
 
صندلی کودک
صندلی کودک وسیله‌ای است که کودک را از خطرات احتمالی در امان نگه می‌دارد.
 
نکات مهم در استفاده از صندلی کودک
باز روی صندلی بنشینند
از حرکت نوزاد به سمت جلو جلوگیری کنید
سستی حرکتی نوزاد را دست کم نگیرید
از صندلی‌های تقویت کننده استفاده نکنید
صندلی کودک
 
انواع روکش صندلی
روکش صندلی به دو دسته چرمی و پارچه‌ای تقسیم می‌شود.
 
مزایای روکش صندلی پارچه‌ای
تنوع طرح و رنگ
موجب تعریق نمی‌شود
در زمستان گرما را بهتر منتقل می‌کند
دوام بالاتری دارد
معایب روکش صندلی پارچه‌ای
سختی پاکسازی
مزایای روکش چرمی صندلی
سهولت در تمیزی
نمای اسپرت
تغییر ظاهری خودرو
 
معایب روکش صندلی چرمی
جذب گرما و تعریق در تابستان
در زمستان دیرتر خودرو را گرم می‌کند
انواع روکش صندلی خودرو