پیشرانه خودرو و قطعات دیگر آن از جنس آلیاژ‌های فلزی مختلف ساخته شده اند. از آنجا که این قطعات متحرک هستند و این حرکت با سایش و اصطکاک همراه است، موجب تولید گرما می‌شود.

یدک کش امداد خودرو در تبریز

 
سیستم خنک کننده در خودرو برای همین است که اجاره ندهد گرمای پیشرانه و قطعات کارکردی آن از یک دمای معین بیشتر شود. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است پیشرانه شما دچار آسیب‎های جدی شود و هزینه‌های سنگینی برای شما داشته باشد. برای همین بررسی کارکرد صحیح اجزای این سیستم بسیار مهم است.
 
خودرو‌های قدیمی از کاربراتور برای خنک سازی و خودرو‌های جدید از سیستم رادیاتور بهره می‌برند.
 
اجزای اصلی این سیستم به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:
 
فن خنک کننده: وظیفه به جریان انداختن هوا به منظور خنک کردن آب درون رادیاتور را دارد.
 
موتور فن: وظیفه به حرکت درآوردن فن را دارد.
 
رادیاتور: آبی که در درون موتور می‌چرخد و گرمای آن را می‌گیرد، به درون رادیاتور وارد می‌شود و مجددا خنک می‌شود.
 
پمپ آب: وظیفه ان ایجاد فشار در سیستم و حرکت آب در مسیر است.
 
ترموستات: با توجه به حرارت، مسیر آب را در خودرو‌ها باز و بسته می‌کند.
 
لوله‌های آب: مسیری برای عبور آب از قسمت‌های مختلف درون موتور و جذب گرمای ناشی از کارکرد آن.