فهرست مطالب
انواع تصادفات جاده‌ای
تصادفات خسارتی
تصادفات جرحی
تصادفات فوتی
چه عواملی باعث تصادف می‌شود؟
۱. حوادث ناشی از خطای انسانی
سرعت بیش‌ازاندازه
راننده خسته
راننده تحت‌تاثیر مواد روان‌گردان
راننده حواس‌پرت
عبور از چراغ‌قرمز
راننده بی‌احتیاط
۲. حوادث ناشی از هر چیز دیگر
شرایط خودرو
شرایط آب‌وهوا
شرایط جاده
خطرناک‌ترین جاده‌های ایران
جاده چالوس
جاده هراز
جاده اسالم ـ خلخال
حالت‌های مختلف تصادف جاده‌ای
خودروهای پرتصادف در سال ۱۴۰۲
چه اقداماتی بعد از تصادف انجام دهیم؟
انواع تصادفات جاده‌ای
تصادف جاده‌ای از ناگوارترین مسائلی است که هر سال به مرگ، معلولیت یا مصدومیت افراد زیادی منجر می‌شود. متاسفانه به دلایل مختلفی مانند زیرساخت‌ نامناسب، خودروهای غیراستاندارد و … نرخ این تصادف‌ها در جاده‌های ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بیشتر است. تصادف در جاده می‌تواند ناشی از خطای انسانی باشد ولی گاهی کاملا خارج از کنترل راننده است؛ مثلا ممکن است که راننده ماشین جلو یا عقبی تعادل خود را از دست دهد و شما نتوانید جلوی تصادف را بگیرید!
 
هنگامی که حداقل یک وسیله‌نقلیه در جاده‌ای تصادف کند، «حادثه ترافیکی» یا «تصادف جاده‌ای» رخ داده است. انواع حوادث ترافیکی را می‌توان به ۳ دسته کلی خسارتی، جرحی و فوتی تقسیم کرد.
 
تصادفات خسارتی
اگر فقط خسارت مالی به خودروها وارد شود و افراد دخیل در تصادف آسیب نبینند، تصادف خسارتی رخ داده است. این تصادفات معمولا در سرعت‌های کم و در خیابان‌های شهر رخ می‌دهد.
 
رایج‌ترین انواع تصادف با ماشین
تصادفات جرحی
در این حوادث که معمولا در جاده‌ها و با سرعت زیاد رخ می‌‌دهد، آسیب‌های جسمی مختلفی مانند شکستگی، زخم، کبودی، سوختگی به سرنشینان خودرو یا در مواردی افراد پیاده وارد می‌شود. در این شرایط، با داشتن بیمه شخص ثالث می‌توانید هزینه‌های درمانی خود و سایر سرنشینان خودرو را تا حد زیادی جبران کنید.
 
تصادفات فوتی
زمانی که یک یا چند نفر در تصادف جان خود را از دست می‌دهند، تصادف فوتی رخ داده است. این حادثه معمولا در شرایط خیلی خطرناک و با سرعت‌های خیلی زیاد اتفاق می‌افتد.
 
چه عواملی باعث تصادف می‌شود؟
اگرچه فناوری خودرو پیشرفت زیادی کرده است، حوادث ترافیکی همچنان اتفاق می‌افتد. با وجود دوربین‌های پشتیبان و سیستم‌های هشدار برای جلوگیری از تصادف سالانه میلیون‌ها نفر قربانی این حوادث می‌شوند. ازدست‌دادن یک عزیز، عضوی از بدن یا بخش بزرگی از سرمایه یک نفر برای جبران خسارت حادثه تنها چند مورد از عواقبی است که می‌تواند زندگی یک نفر را تا ابد تحت‌تاثیر قرار دهد.
 
تصادفات رانندگی به ۲ دلیل اتفاق می‌افتد:
 
خطای انسانی؛
هر چیز دیگر.
۱. حوادث ناشی از خطای انسانی
بسیاری از تصادف‌های رانندگی لزوما به‌خاطر شرایط خودرو یا جاده رخ نمی‌دهد، بلکه بیشتر به تصمیماتی مربوط می‌شود که راننده پشت فرمان می‌گیرد. معمولا و در رایج‌ترین انواع تصادف با ماشین راننده مقصر است. افزایش آگاهی در رابطه با عواملی که می‌تواند راننده را در موقعیت‌های خطرناک قرار دهد به شما کمک می‌کند تا از آنها جلوگیری کنید و محتاط‌تر باشید.
 
سرعت بیش‌ازاندازه
هرچه سرعت بیشتر خطر تصادف بیشتر!
 
درصد زیاد تصادفات فوتی به‌دلیل سرعت غیرمجاز رخ می‌دهد. افزایش سرعت، خطر تصادف و شدت جراحت در هنگام تصادف را چندبرابر می‌کند. خودرویی که با سرعت کم‌تر حرکت می‌کند، می‌تواند سریع‌تر در موارد خطر متوقف شود. اما در سرعت زیاد، خودرو به مسافت بیشتری برای توقف (مسافت ترمز) نیاز دارد.
 
راننده خسته
خواب‌آلودگی یا خستگی بیش‌از‌اندازه راننده توانایی‌اش را برای رانندگی، واکنش یا تشخیص شرایط جاده مختل می‌کند.
 
تصادفات ناشی از خطای انسانی
راننده تحت‌تاثیر مواد روان‌گردان
بیشتر تصادفات فوتی در حالت مستی رخ می‌دهد. مصرف الکل تمرکز و زمان واکنش بدن انسان را کاهش می‌دهد، بینایی را مختلف می‌کند، احساس ترس را از بین می‌برد و انسان را به سمت ریسک‌کردن سوق می‌دهد. همه این عوامل می‌توانند به انواع تصادفات جاده‌ای و خسارت‌های جانی و مالی مختلف منجر شود؛ به‌عنوان یک راننده مسئولیت‌پذیر هرگز تحت‌تاثیر الکل و سایر مواد روان‌گردان رانندگی نکنید.
 
راننده حواس‌پرت
حواس‌پرتی راننده یکی از مهم‌ترین دلایل حوادث ترافیکی است. هنگام رانندگی با تلفن حرف نزنید، غذا نخورید و از انجام هرکاری که حواستان را پرت می‌کند، خودداری کنید!
 
مغز انسان همیشه نمی‌تواند که در یک لحظه روی چند کار تمرکز کند، به‌خصوص در کار حساسی مثل رانندگی که به دقت نیاز دارد، انجام‌دادن کار دیگری هم‌زمان با آن زمان واکنش و توانایی قضاوت مغز را مختل می‌کند. خودروبر مرند
 
عبور از چراغ‌قرمز
با یک یا ۲ دقیقه انتظار، خود را در برابر عواقب حوادث ترافیکی در تقاطع‌ها بیمه کنید!
 
تصادف با ماشین به‌خاطر عبور از چراغ قرمز
راننده بی‌احتیاط
یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای، رعایت‌نکردن نکات ایمنی است. توجه نکردن به قوانین راهنمایی‌ورانندگی باعث می‌شود که رانندگان بیشتر در موقعیت‌های خطرناک قرار بگیرند. این قوانین به‌منظور کاهش خطر تصادف و افزایش امنیت افراد طراحی شده‌ است و اگر همه راننده‌ها به آن‌ها پایبند باشند، می‌توانند تعداد و شدت تصادفات را به حداقل برسانند. ویراژرفتن، نبستن کمربند ایمنی و بی‌توجهی به وضعیت خودرو، تنها چند مورد از ویژگی‌های یک راننده بی‌احتیاط است.
 
۲. حوادث ناشی از هر چیز دیگر
گاهی حتی رانندگانی که همه قوانین و نکات ایمنی را رعایت می‌کنند هم درگیر حوادث ترافیکی می‌شوند. عوامل خارجی دیگری می‌توانند احتمال وقوع این تصادف‌ها را تا حد زیادی افزایش دهند.
 
شرایط خودرو
خودروهایی با قابلیت‌ها و امکانات مختلفی طراحی شده‌ است که ایمنی و کارایی بیشتری داشته باشد. اگر این خودروها مطابق با استانداردهای جهانی ساخته نشده باشد، احتمال وقوع تصادفات جاده‌ای بیشتر است؛ مثلا خودروهایی که سیستم ترمز، کمربند ایمنی، راهنما و … ندارند (یا دارند اما کار نمی‌کنند)، کنترل راننده را برای جلوگیری از برخورد کاهش می‌دهند.
 
شرایط آب‌وهوا
جاده‌های یخ‌زده و لغزنده بعد از برف و باران باعث می‌شود که وسایل نقلیه از جاده خارج شوند و به اشیا یا وسایل نقلیه دیگر برخورد کنند. موارد دیگری مثل مه و شدت باد هم می‌تواند نقش مهمی در حوادث ترافیکی داشته باشد.
 
شرایط جاده
جاده‌های پر از چاله، شیب و پیچ‌های خطرناک، می‌تواند به وقوع انواع تصادفات جاده‌ای منجر شود.
 
خطرناک‌ترین جاده‌های ایران
در برخی از جاده‌های ایران به‌دلیل شرایط جغرافیایی، آب‌وهوایی، ترافیکی و موارد مشابه، تصادفات زیادی رخ می‌دهد. عواملی مانند طولانی‌ و پرترددبودن این جاده‌ها، کویری‌بودن یا قرارگرفتن آنها در مسیرهای کوهستانی و مرتفع، می‌تواند راننده را در موقعیت‌های خطرناکی قرار دهد و ریسک تصادف را بیشتر کند.رایج‌ترین انواع تصادف با ماشین و خطرناک‌ترین جاده‌های ایران
جاده چالوس
هرقدر هم خاطره‌های زیبایی در این جاده داشته باشید، متاسفانه یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران به شمار می‌رود. این جاده باریک پیچ‌و‌خم‌های زیادی دارد که در برخی موارد می‌تواند بینایی راننده و توانایی او برای کنترل ماشین را مختل کند. به‌علاوه جاده چالوس در فصل‌های مختلف سال با شرایط آب‌وهوایی متفاوتی مواجه می‌شود. گاهی جاده باران‌‌خورده و لغزنده شده است. گاهی هم مه آنقدر زیاد است که راننده دید خوبی از جاده ندارد. همه این موارد می‌توانند زمینه را برای تصادفات جاده‌ای فراهم کند.
 
جاده هراز
جاده هراز جاده‌ای است که میان رشته‌کوه البرز می‌پیچد و تهران را به محمودآباد (شهری در جنوب دریای خزر) وصل می‌کند. این جاده یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های ایران است که شیب‌های زیاد و پیچ‌های تندی دارد. خطرناک‌ترین قسمت هراز از نظر ریزش بهمن کیلومتر ۱۸ تا ۲۲ این جاده (از رودهن به سمت امامزاده هاشم) است. در تعطیلات آخرهفته و جمعه‌ها، ترافیک سنگینی در این جاده وجود دارد که رفت‌وآمد خودروها را سخت می‌کند و به وقوع حوادث جاده‌ای زیادی منجر می‌شود.
 
جاده اسالم ـ خلخال
این جاده که استان گیلان را به تبریز وصل می‌کند، یکی از زیباترین و درعین‌حال خطرناک‌ترین جاده‌های ایران است. جاده اسالم به خلخال از دشت‌ و ییلاق‌های شمال کشور می‌‌گذرد و در بیشتر روزهای سال مه‌گرفته و بارانی است. وضعیت آب‌وهوا، احتمال ریزش کوه و جاری‌شدن سیل، این جاده را به یکی از پرتصادف‌ترین جاده‌ها تبدیل کرده است.
 
حالت‌های مختلف تصادف جاده‌ای
تصادفات جاده‌ای را می‌توان بر اساس مواردی مانند جهت و زاویه برخورد خودروها به چند حالت مختلف تقسیم کرد.
 
تصادف مستقیم: این حالت زمانی رخ می‌دهد که دو خودرو با جهت‌های مخالف یا موازی، به‌صورت مستقیم به هم برخورد کنند. این یکی از خطرناک‌ترین و رایج‌ترین انواع تصادف با ماشین است که در صورت زیادبودن سرعت رانندگان به مصدومیت و آسیب شدید منجر می‌شود.
تصادف زاویه‌دار: زمانی که دو خودرو با زاویه کمتر از ۹۰ درجه به هم برخورد کنند، تصادف زاویه‌دار رخ داده است.
تصادف خطی: هنگامی که ۲ خودرو با جهت‌های موازی و هم‌سو به هم برخورد کنند، تصادف خطی رخ داده است.
حالت‌های مختلف تصادف جاده‌ای
خودروهای پرتصادف در سال ۱۴۰۲
از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، خودروی پراید حدود ۴۱٪ از پرونده‌های بیمه را به خود اختصاص داده و در صدر فهرست خودروهای پرسانحه قرار گرفته بود. برخی دیگر از خودروهای پرتصادف در سال ۱۴۰۲ (طبق آمارهای صندوق بیمه) به‌ترتیب موارد زیر است.
 
۴۰۵؛
سمند؛
پارس؛
۲۰۶؛
پیکان.
چه اقداماتی بعد از تصادف انجام دهیم؟
صرف نظر از شدت تصادف و اینکه چه کسی مقصر بوده است، لازم است که اقداماتی بعد از وقوع حادثه انجام دهید تا خسارات واردشده را به حداقل میزان ممکن برسانید. در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید و اگر می‌توانید ماشین را کنار بزنید؛ اگرنه موتور آن را خاموش و چراغ‌های خطر را روشن کنید. همه مسافران را از وسیله‌نقلیه خارج و وضعیت سلامت خود و آنها را بررسی کنید. در صورت مصدومیت به اورژانس خبر دهید.
 
اگر با شخص دیگری تصادف کرده‌اید، آدرس، شماره‌تماس، جزئیات بیمه و نام مالکان وسایل نقلیه را با هم ردوبدل کنید. با ۱۱۰ تماس بگیرید و چند عکس از زوایای مختلف صحنه تصادف تهیه کنید. در نهایت روند جبران خسارت‌ها را از شرکت بیمه خود پیگیری کنید.
 
چه اقداماتی بعد از تصادف انجام دهیم
با رعایت ایمنی از تصادف جلوگیری کنید
 
در این مقاله با علت‌های تصادفات جاده‌ای، خودروهای پرتصادف و خطرناک‌ترین جاده‌های ایران آشنا شدیم. با درک رایج‌ترین انواع تصادف با ماشین، رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی‌ورانندگی و آگاهی از اقدامات بعد از تصادف می‌توانید از وقوع حوادث ترافیکی جلوگیری کنید یا میزان خسارت آن را به حداقل برسانید.
 
سؤالات متداول خرید عمده هدلایت
 
 حادثه ترافیکی چیست؟
به هر برخوردی که بین وسایل نقلیه، موتورسیکلت/ دوچرخه‌سوارها و عابران پیاده رخ می‌دهد، حادثه ترافیکی می‌گویند. تصادفات جاده‌ای یکی از حوادث ترافیکی محسوب می‌شود.
 تصادفات جاده‌ای چه عواقبی دارد؟
حوادث ترافیکی می‌تواند به طیف وسیعی از آسیب‌های جسمی‌ (از بریدگی‌های جزئی و کبودی گرفته تا شکستگی استخوان، آسیب نخاعی و قطع عضو) منجر شود. به‌علاوه معمولا این تصادفات آثار روانی وحشتناکی روی افراد می‌گذارد و از نظر مالی خسارات زیادی به بار می‌آورد.
مهم‌ترین علت وقوع تصادفات جاده‌ای چیست؟
حوادث ترافیکی به دلایل متعددی رخ می‌دهد، اما رایج‌ترین تصادفات جاده‌ای به‌خاطر سرعت بیش‌ازاندازه اتفاق می‌افتد.