روغن موتور مناسب برای فصل بهار و تابستان
اصولا روغن موتور با ویسکوزیته آن سنجیده می شود که در این صورت می توان متوجه شد که یک روغن موتور چقدر غلیظ یا رقیق است. هر چه میزان ویسکوزیته بیشتر باشد روغن غلیظ تر است و به آرامی جریان می یابد. در فصل بهار و تابستان به دلیل بالا بودن دمای هوا، استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته کمتر بسیار مهم است. این روغن موتور ها در دمای بالا عملکرد بهتری دارند و باعث جلوگیری از افزایش سوخت و کاهش عملکرد موتور می شوند. در این فصول به دلیل گرم بودن و افزایش دمای هوا میزان تبخیر روغن موتور بیشتر است که این مساله سبب کاهش حجم روغن خودرو می شود. بنابراین بهتر است در فصل بهار و تابستان میزان روغن موتور را بررسی کرده و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید تا از عملکرد درست موتور خودرو مطمئن شوید. روغن موتور مناسب این فصل ها باید در برابر اکسیداسیون یا اثرات ناشی از تماس با هوا مقاوم بوده و استفاده از آن در شرایط سخت هم امکان پذیر باشد. 
 
روغن موتور مناسب فصل پاییز
در این فصل دمای هوا پایین تر از فصل تابستان است، بنابراین باید از روغن موتوری با ویسکوزیته متوسط یا بالا استفاده شود. روغن موتور با ویسکوزیته متوسط در زمان استارت بهترین عملکرد را دارد. بهتر است در فصل پاییز، میزان روغن موتور را اندازه گیری و بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. در این فصل میزان تبخیر روغن موتور کاهش پیدا می کند و به دنبال آن با بالا رفتن هیدروکربن های سنگین موجود در روغن خودرو سبب کم شدن عمر آن می شود که استفاده از روغن مناسب با ویسکوزیته متوسط رو به بالا بهترین انتخاب برای فصل پاییز است.
 
روغن موتور مناسب فصل زمستان
در فصل زمستانبه دلیل سرما و پایین بودن دمای هوا، بهترین انتخاب روغن موتور برای فصل زمستان، روغن موتوری با ویسکوزیته کمتر است. این نوع روغن ها به دلیل دارا بودن فرمولاسیون خاص در دمای پایین عملکرد بهتری دارند و استفاده از آن درفصل زمستان باعث کاهش خطر خرابی موتور می شود. در خودرو هایی که دارای سیستم روغن گرمکن هستند، استفاده از روغن هایی با ویسکوزیته کم باعث می شود به سرعت گرم شوند و بهتر عمل کنند. روغن موتور مناسب فصل زمستان باید به آسانی در دمای پایین جریان یابد تا بعد از استارت خودرو به سطح معینی از سرعت و فشار برسد. همچنین باید توانایی حفاظت از قطعات را در دمای پایین داشته و در برابر اکسیداسیون مقاوم باشد. استفاده از این نوع روغن موتور در شهر هایی مانند شهرکرد، اردبیل، همدان، ارومیه و سایر شهر های سردسیر مناسب تر است.
 
در فصول سرد و زمستانی , روغنی را که با حرف W به معنای Winter مشخص شده است، برای زمستان انتخاب کنید. اینها روغن موتورهای SAE 0W، 5W، 10W، 15W، 20W و 25W هستند.هر دسته با ویسکوزیته آن در یک دمای معین (از -10 درجه سانتیگراد تا -35 درجه سانتیگراد، بسته به درجه) تعریف می شود. هنگامی که هوا سرد است، هر چه روان کنندگی بیشتر باشد، پمپ روغن در هنگام راه اندازی به کار کمتری نیاز دارد.
 
*** روغن موتورهای مناسب فصل زمستان عبارتند از : روغن موتور مارس 20W-50, روغن موتور مارس SAE20W50  ***
 
همچنین میتوانید از لیست کامل محصولات روغن موتور مارس دیدن فرمایید. روغن موتور 
 
روغن موتور چهار فصل
به روغن موتوری که در شرایط مختلف دمایی کارایی دارد و به تعویض سالیانه احتیاجی ندارد، روغن موتور چهار فصل می گویند. پیشنهاد اغلب شرکت های تولید کننده خودرو و خودرو های مونتاژی در ایران، استفاده از روغن چهار فصل است. روغن موتور چهار فصل در اندازه ها و حجم های مختلفی تهیه و توزیع می شود که می توان از آن ها در انواع خودروهای سبک و سنگین استفاده کرد. از ویژگی های روغن چهار فصل، میزان ماندگاری بالای آن نسبت به سایر روغن ها است. در ساخت این روغن ها از مواد اولیه با کیفیت استفاده شده که اصلی ترین آن ها ترکیبات نفتی می باشد. بهتر است برای انتخاب روغن موتور چهار فصل به دفترچه راهنمای خودروی خود نگاهی بیندازید، به دلیل اینکه تمامی خودرو سازان با توجه به عواملی مانند دما، تکنولوژی ساخت موتور، نوع سوخت استفاده شده در موتور و غیره مناسب ترین روغن چهار فصل را برایتان انتخاب خواهند کرد.
 
 
 
engine-oil-suitable-for-every-season
 
 
 
برای مطالع بیشتر درباره :درجه گرانروی روغن موتور یا ویسکوزیته (SAE) چیست.
 
 
اهمیت و ضرورت روغن موتور در خودرو 
موتور هر خودرو از قسمت های کوچک و بزرگی تشکیل شده که در کنار هم امکان حرکت آن را فراهم می کنند. این اجزا اغلب از فلزات و قطعات فولادی ساخته شده که به شکل مداوم در زمان حرکت خودرو با هم اصطکاک پیدا می کنند که در این شرایط وجود روغن موتور برای افزایش عملکرد و طول عمر موتور، ضروری است. به طور کلی عملکرد بهتر و با کیفیت تر موتور هر خودرویی بستگی به روغن موتور آن دارد. بنابر این لازم است در انتخاب آن دقت کرده و به کیفیت روغن موتور توجه شود.
 کار اصلی روغن موتور، آسان کردن حرکت قطعات موتور روی یکدیگر است. از دیگر وظایف یک روغن موتور مناسب می توان به خنک کردن قطعات خودرو، خارج کردن گرد و خاک و ذرات ناشی از سایش قطعات موتور، جلو گیری از زنگ زدگی قطعات فلزی، بالا بردن عمر مفید خودرو و غیره اشاره کرد.
 
نکات مهم در تشخیص کیفیت روغن موتور مناسب برا خوردرو
برای اطمینان از کیفیت روغن موتور بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید. 
• روغن موتور باید برچسب اصالت کالا و علامت استاندارد داشته باشد.
•  روغن موتور با کیفیت، باید بدون بو و یا حداقل بوی نا خوشایند باشد. 
•  از نشانه های اصلی بودن روغن موتور، بسته بندی استاندارد و پلمپ بودن گالن آن است در حالی که روغن های تقلبی این ویژگی ها را ندارند.
• روغن موتور با کیفیت رنگ روشن و یک دستی دارد. 
• از روغن هایی که بیشتر از سه سال از زمان تولیدشان می گذرد استفاده نکنید.
• قبل از خرید روغن موتور، شرایط آب و هوایی منطقه خود را در نظر داشته باشید.
تنوع برند ها و مارک های مختلف در بازار روغن موتور باعث سردرگمی خریداران این محصولات شده است. نا گفته نماند با توجه به تجربه نیروی متخصص ایرانی، محصولات تولید شده در شرکت اروند شهاب که کار تولید انواع روغن موتورمارس , روغن هیدرولیک مارس و نورس, روغن دنده مارس و روغن گریس را دارد موفق به کسب استاندارد های بین المللی شده و جزو روغن موتور های با کیفیت در بازار هستند. ما در این مقاله تلاش کردیم انواع روغن ها را در فصول مختلف سال بررسی کرده و به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین و مناسب ترین روغن موتور را انتخاب و تهیه کنید.