آفرود نقطه تلاقی و وجه اشتراک دو لذت ظاهرا متفاوت است که شیرینی و زیبایی طبیعت‌گردی را به حس هیجان انگیز رانندگی در مسیرهای متفاوت و صعب‌العبور پیوند داده و افراد زیادی را در قالب گروه‌های آفرودسوار گردهم آورده است. امروز آفرود علاوه بر آن که یک سرگرمی لذت‌بخش و مهیج باشد، یک ورزش حرفه‌ای و البته پرخطر نیز به شمار می‌رود که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی می‌تواند مخاطرات زیادی برای افراد در پی داشته باشد.

 
علاوه بر مهارت در رانندگی با خودروهای دودیفرانسیل، تجربه فردی طبیعت‌گردی و حضور در جمع گروه‌های ویژه آفرود به منظور سفر به دل طبیعت وحشی با خودروهای ویژه، برخی لوازم و ابزارآلات خاص نیاز است تا آمادگی ما برای آفرودسواری به مرز صد درصد نزدیک شده و ایمنی خود و همراهانمان تا حد زیادی تضمین گردد. امداد خودرو شبانه روزی در تبریز  در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما مخاطبان گرامی شیپور را با بعضی از مهم‌ترین  تجهیزات و لوازم مورد نیاز در آفرود آشنا کرده و مختصر شرحی پیرامون کاربردشان به استحضار برسانیم. لطفا با شیپور بمانید.
 

 باربند

همان‌طور که هنگام عزیمت به مسافرت با خودروی معمولی از باربند برای جای دادن اسباب و وسایل اضافه استفاده می‌کنید، در آفرود نیز لازم است حتما یک باربند مناسب با استحکام کافی بر روی سقف خودرویتان نصب شده باشد تا در صورت نیاز برخی از لوازم خود یا همراهانتان را بر روی آن قرار داده و به مشکل کمبود فضا گرفتار نگردید.
 

کیت افزایش ارتفاع

ارتفاع مناسب کف خودروهای آفرود نسبت به سطح زمین یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های این اتومبیل‌ها به شمار می‌رود که برای پشت سر نهادن موانع موجود در مسیر بسیار مهم و ضروریست. شما قادر هستید با اعمال برخی تغییرات در محورها، سیستم تعلیق و فنربندی خودرو، سپر و… به ارتفاع مناسب دست پیدا کنید، اما این کار می‌تواند هزینه گزافی را برایتان به همراه داشته باشد.
 
جهت رفع این مشکل می‌توان از کیت‌های افزایش ارتفاع با بهای بسیار کمتر بهره برد و با کمترین هزینه ارتفاع خودرو را کم یا زیاد کرد. ناگفته نماند که استفاده غیراصولی از کیت‌های افزایش ارتفاع می‌تواند خطرآفرین باشد؛ بنابراین حتما لازم است پیش از انجام این کار با یک کارشناس مجرب مشورت کنید.
 

تایر مخصوص

تایرها به دلیل اینکه تنها نقطه تماس اتومبیل با سطح زمین هستند و چسبندگی مورد نیاز خودرو را برای عبور از مسیرهای مختلف فراهم می‌کنند، یکی از مهم‌ترین  و حساس‌ترین نقش‌ها را در آفرود بر عهده دارند. بنابراین استفاده از تایرهای مخصوص با جنس، عمق آج و ابعاد مناسب، یکی از ضروری‌ترین لوازم آفرودسواری به شمار می‌رود.
 

 وینچ

به زبان ساده وینچ یک قرقره برقی با سیم بکسل است و یکی از مهم‌ترین  تجهیزات ویژه خودروهای آفرودی محسوب می‌شود. گیرکردن اتومبیل در گل و لای، شن روان، چاله‌های پرآب و غیره از محتمل‌ترین اتفاقات ناخوشایندی است که معمولا در سفرهای آفرود برای آفرود سواران و خودرویشان به وقوع می‌پیوندد.
 
وجود وینچ باعث می‌شود تا بتوان خودروی گیر افتاده را به اتومبیل دیگر، درخت و یا هر نقطه اتصال دیگری مرتبط نمود و آن را بیرون کشید. این وسیله به منظور بالا‌کشیدن خودروهایی که در شیب زیاد گیر افتاده و قادر به عبور از مسیر پرشیب نیستند نیز بسیار کاربرد دارد.
 

 سایه‌بان

مسلما بعد از چندین ساعت رانندگی سخت و طاقت‌فرسا در مسیرهای ناهموار، استراحت زیر آفتاب داغ و سوزان ایده جالبی نیست؛ به منظور اجتناب از این مشکل، همراه داشتن یک سایه‌بان ضروری به نظر می‌رسد تا بتوان به اندازه کافی و با کیفیت بیشتر، زیر سایه به استراحت پرداخت و خود را آماده حضور در چالش‌های بعدی مسیر کرد.
 

 وافل برد

وافل برد نوعی تخته مخصوص است که از آن به عنوان پل استفاده می‌شود. همچنین می‌توان هنگام گیر کردن خودرو در گل و لای، برف و غیره آن را زیر تایرها قرار داد تا خودرو راحت‌تر بتواند از آنجا خارج شود. لازم است وافل‌ها بر اساس وزن و نوع لاستیک خودرو انتخاب شوند تا بتوان از بیشینه کارایی‌شان بهره‌مند شد.
 

 پمپ باد

وجود پمپ باد در آفرود کاملا واجب و ضروریست؛ چرا که گاهی اوقات برای عبور از برخی مسیرها نیاز است تا باد تایر کاهش یافته و یا حتی بیشتر شود؛ بنابراین وجود کمپرسور باد به منظور تنظیم مناسب باد تایرها بر حسب شرایط و مواقع گوناگون، یکی از ضروریات آفرودسواری محسوب می‌شود.
 

سایر ملزومات

برای حضور در طبیعت بکر، معمولا آفرود سواران ساعت‌ها در دل مسیرهای طبیعی رانندگی می‌کنند و به کلی از شهر و روستا و هرگونه تمدن دور می‌شوند؛ بنابراین به منظور اجتناب از خطر کمبود سوخت لازم است تا حتما یک گالن سوخت اضافه به همراه داشته باشید تا با مشکل کمبود بنزین یا گازوئیل مواجه نگردید.
 
وجود ابزارآلاتی نظیر بیل، بیلچه، انواع آچار پیچ گوشتی در حد ضرورت، پک‌های آب معدنی به تعداد کافی، کنسرو و خوراکی‌های انرژی‌زا با ماندگاری بالا، طناب و سیم بکسل نیز به منظور انجام یک سفر آفرود باکیفیت ضروری به نظر می‌رسد.
منبع: شیپور