همه چیز درباره خودروهای دیزلی
همه چیز درباره خودروهای دیزلی
همه چیز درباره خودروهای دیزلی
در اتومبیلهای بنزینی و همچنین هیبریدی (که ترکیبی از موتورهای برقی و بنزینی دارند) از سیستم جرقهزنی استفاده میشود. این سیستم، جرقهها را با فاصله تعیین شده ایجاد میکند. اساسا احتراق در موتور اتومبیل نیاز به جرقه دارد و تا جرقه نداشته باشیم ماشین به حرکت در نمیآید. این جرقهها، نقش مهمی در کار کردن و قدرت گرفتن خودرو و تبدیل واکنشهای شیمیایی به انرژی فیزیکی و حرکتی داشته و دارند. دیر و زود و ناقص ایجاد کردن جرقه هم باعث میشود تا این قدرت تولید شده موتور و تبدیل آن به خوبی انجام نشده و خودرو دچار مشکل شود.
درباره فرمان خودرو و انواع آن چه می دانید؟
میزان افت قیمت خودرو کارکرده همواره یکی از مهمترین مسائلی است که هنگام معامله این دست اتومبیلها، میتواند هم برای فروشنده و هم برای خریدار بسیار حائز اهمیت باشد. به علت شرایط خاص هر خودرو، نمیتوان به طور دقیق و ریاضیوار از یک فرمول یکسان و مشابه برای محاسبه افت بهای همه خودروهای کارکرده استفاده کرد؛ اما طبق قاعده نانوشتهای که بیان میدارد «بازار به هر ترتیب راه خود را خواهد یافت»، فعالین این حوزه نیز بیکار ننشسته و راهحلهای مختص به خود را برای مرتفع ساختن مسئله محاسبه افت قیمت خودروهای دست دوم به کار گرفتهاند.
پیش از آنکه به مهمترین معیارهای فعالان بازار خودرو پیرامون تعیین قیمت اتومبیلهای کارکرده اشاره کنیم، لازم است بدانید که به طور کلی بهای یک خودرو کارکرده در قیاس با قیمت نمونه صفرکیلومتر و یا مشابه صفر آن سنجیده میشود؛ بدین ترتیب خودرو کارکرده در سال اول (۲۰ تا ۲۵هزار کیلومتر کارکرد) حدود ۱۲ درصد، سال دوم حدود ۱۸ درصد، سال سوم در حدود ۲۳ درصد و…، نسبت به مدلهای تازه تولید با افت قیمت روبرو خواهد شد، اما همانطور که بیان داشتیم هر دستگاه خودرو از ویژگیهای خاص خود برخوردار است و نمیتوان همه شرایط را برای تمامی خودروهای کارکرده، یکسان در نظر گرفت.
در این بین شاخصههای مهمی وجود دارند که در تعیین بهای خودرو کارکرده بسیار تاثیرگذار هستند؛ لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید تا چهار عامل مهم در تخمین میزان افت قیمت خودروهای کارکرده و دست دوم را به آگاهی شما عزیزان برسانیم.
عامل اول: رنگشدگی ثانویه (غیرفابریک) بدنه
اگر تاکنون به نمایشگاههای اتومبیل جهت خرید و فروش خودرو مراجعه کرده باشید، به احتمال زیاد با این عبارت یا جملات مشابه آن مبنی بر رنگ داشتن یا نداشتن بدنه خودرو مواجه شدهاید؛ منظور از این عبارت، رنگشدگی مجدد بخشی یا تمام بدنه خودرو در بیرون از کارخانه است که فاکتوری بسیار مهم در تعیین افت بهای خودرو محسوب میشود.
دلیل این امر نیز کاملا واضح است، چرا که رنگشدگی ثانویه یا به اصطلاح رنگدار بودن بدنه و اتاق خودرو، بیانگر وقوع تصادف و برخورد از ناحیه رنگشده است. همچنین رنگهای غیرفابریک کیفیت و استحکام رنگ کارخآنهای را ندارند و در مقابل عوامل محیطی آسیبپذیرتر هستند؛ به همین دلیل به عنوان معیاری بسیار مهم در کارشناسی قیمت خودروهای دست دوم به کار میروند؛ حتی گاهی این رنگشدگی ثانویه توسط کارخانه سازنده صورت میگیرد که این مورد نیز میتواند باعث افت بهای اتومبیل شما گردد.
صافکاری بدنه در صورتی که باعث آسیب رسیدن به رنگ فابریک نشود، معمولا تاثیر زیادی در افت بهای خودرو ندارد. ضمنا اگر رنگشدگی از ناحیه سقف باشد، خبر از واژگونی و تصادف شدید خودرو میدهد که افت قیمت بسزایی را در پی خواهد داشت.
عامل دوم: آسیبدیدگی شاسی
دومین عاملی که فعالان و کارشناسان بازار در مبحث تعیین افت قیمت خودرو کارکرده توجه زیادی به آن دارند، سالم بودن یا نبودن شاسی خودروست؛ هر چه میزان آسیبدیدگی شاسی زیادتر باشد، از آن به عنوان مدرکی دال بر وقوع تصادف شدیدتر در سابقه خودرو استفاده میشود و باعث کاهش بیشتر قیمت اتومبیل خواهد شد.
شایان ذکر است با آسیب دیدن بخشی از شاسی به عنوان اسکلت اصلی خودرو، ترمیم آن مطابق با استانداردهای کارخانه سازنده کاری نسبتا دشوار بوده و ممکن است اتصالات شاسی بعد از تعمیر، استحکام اولیه را نداشته باشند؛ همین مسئله یکی از مهمترین دلایل کارشناسان برای در نظر گرفتن آسیبدیدگی شاسی به عنوان عاملی تعیینکننده در افت بهای خودرو محسوب میشود.
همچنین اتومبیلهایی که از ناحیه شاسی آسیبدیده هستند، بسیار مستعد بروز عیوبی نظیر عدم تنظیم مناسب فرمان، لاستیکسابی، شنیده شدن صداهای اضافی در اتاق و عدم درزبندی مناسب خواهند بود.
عامل سوم: تعویض بخشهای اصلی اتومبیل شامل اتاق، شاسی، موتور و رنگ بدنه
این چهار قسمت به عنوان ارکان اصلی تشکیل دهنده خودرو شناخته میشوند و تعویض هر کدام، نشان دهنده بروز آسیب جدی در آنها و بیانگر عدم حسن سابقه مالک در استفاده از خودرو و نگهداری مناسب از آن است.
طبق قانون، تعویض این ارکان نیاز به کسب مجوز از مراجع ذیصلاح نظیر پلیس حمل خودرو اردبیل راهور دارد و در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد. معمولا قطعات تعویض شده از کیفیت مشابه با قطعات فابریکی برخوردار نبوده و نمیتوانند شرایطی همانند با قطعات فابریک کارخانه در خودرو پدید آورند؛ به همین دلیل تعویض این بخشها موجب افت کیفیت خودرو و در نتیجه قیمت آن خواهد شد.
عامل چهارم: روغن سوزی پیشرانه و سایر ایرادات فنی مهم
روغن سوزی یکی از مهمترین ایرادات خودروهاست که هزینه نسبتا زیادی برای رفع آن نیاز بوده و به راحتی نیز قابل تشخیص است؛ به همین دلیل به یکی از عوامل مهم در تعیین میزان افت قیمت خودروهای کارکرده تبدیل شده است. خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو یا چرب بودن دهانه لوله اگزوز، گواهی محکم مبنی بر رنج بردن پیشرانه از مشکل روغنسوزی بوده و به دلیل زمانبر و هزینهبر بودن تعمیر آن، در افت قیمت خودرو کاملا موثر است.
ناگفته نماند که به غیر از این چهار عامل مهم در تعیین میزان افت خودروهای کارکرده، ایرادات فنی دیگری نظیر وجود نقص در جعبهدنده، سالم نبودن تایرها، روغنریزی و یا نشت هرگونه مایع از بخشهای فنی خودرو و همچنین مدت زمان باقی مانده تا سررسید موعد بیمه شخص ثالث، میتوانند در تعیین قیمت یک خودرو کارکرده تاثیرگذار باشند.
منبع: شیپور
یکی از مشکلات جدی که مالکان خودروهای مختلف ممکن است هرلحظه با آن مواجه شوند، نشت مایعات خودرو است. این معضل که از گذشته تا امروز وجود داشته، دلایل مختلفی میتواند داشته باشد، اما یکی از اصلیترین چالشهایی که با این معضل برای مالک خودرو ایجاد میشود، آلودگی محل پارک خودرو است زیرا ممکن است تمیز کردن محل این آلودگی کار بسیار سختی باشد و چنین مشکلی در آپارتمانهای امروزی و پارکینگهای مشترک جدیتر نیز خواهد بود. بنابراین همه مالکان، به مجرد ایجاد چنین مشکلی در صدد رفع آن برمیآیند.
در اینجا قصد داریم دلایل اصلی نشت مایعات خودرو را برای شما بازگو کنیم تا در صورت بروز چنین مشکلی، رفع آن برایتان ساده و آسان باشد.
علائم مهم در تشخیص نوع مایع نشت پیدا کرده
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد، که به مشخصات مایع نشت پیدا کرده دقت داشته باشد. این مورد به شما کمک میکند تا ماهیت مایع را تشخیص دهید و درنتیجه، علت نشت را بهتر پیدا کنید.
مواردی که باید هنگام نشت مایعات خودرو به آنها دقت شود، عبارتند از:
دقت به این موارد میتواند به شما کمک کند تا دریابید که مایع نشت یافته از خودرو چه ماهیتی دارد. تشخیص ماهیت مایع نیز منبع نشت را آشکار کرده و به دنبال آن دلیل نشت مایع از خودرو نیز مشخص میشود.
در مورد محل نشت، باید به محل پارک و محلی که مایع ریخته شده دقت کنید تا متوجع شوید مایع از جلو، عقب یا کنارهها ریخته است. این مورد نیز به تشخیص عامل نشت مایعات خودرو کمک فراوانی میکند.
۸ دلیل مهم برای نشت مایعات خودرو
۱ – نشت آب رادیاتور
این نشتی معمولاً به دنبال یک تصادف و وارد آمدن ضربه به بدنه رادیاتور اتفاق میافتد. اگر نشتی آب رادیاتور در اثر تصادف باشد، معمولاً بلافاصله پس از وارد آمدن ضربه شاهد این مشکل خواهید بود.
آب رادیاتور چرب نیست، شفاف است ولی بیرنگ نیست. آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده موتور، به رنگ سبز، سبز مایل به آبی یا سبز مایل به زرد است و بوی شیرینی دارد. اگر متوجه شدید آب رادیاتور شما درحال کم شدن است، سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کنید.
نشت آب رادایاتور یکی از دلایل مهم نشت مایعات خودرو است و در صورت شناسایی به موقع به راحتی قابل رفع است.
۲ – نشت روغن موتور
نشت روغن موتور یکی از شایعترین مشکلات در انواع سواریها است. این مورد را معمولاً میتوان از محل نشت تشخیص داد. اگر روغن در زیر موتور خودرو دیده شد، میتوان نسبت به اینکه روغن موتور نشتی دارد اطمینان بیشتری حاصل کرد. همچنین، روغن موتور معمولاً بوی روغن خوراکی میدهد.
رنگ روغن موتور نیز معمولاً قهوهای روشن یا سیاه است که بستگی به زمان تعویض روغن دارد. روغن موتور تازه تعویض شده به رنگ قهوهای روشن است و روغن موتور کهنه به سیاهی میزند. اگر اطمینان پیدا کردید که مایع نشت یافته روغن موتور است، میتوانید سطح روغن موتور را از طریق گیج تشخیص بررسی کنید.
در صورتی که کاهش سطح روغن موتور جدی بود، سریعتر به تعمیرکار مراجعه نمایید. مشکلات موجود در واشر سرسیلندر، فیلتر روغن، مخزن روغن و تسمه تایم میتواند باعث نشت روغن موتور شود.
۳ – نشت روغن گیربکس
روغن گیربکس قرمز رنگ (طیف صورتی تا قهوهای) است. این بهترین نشانه برای تشخیص این نوع نشتی و تمیز دادن آن از روغن موتور محسوب میشود. البته اگر بدانید محل جعبه دنده در زیر کاپوت کجاست، از محل نشتی زیر ماشین نیز میتوانید تشخیص دهید.
نقص درزگیرهای گیربکس یا همان کاسهنمدهای جعبه دنده میتواند امداد خودرو شبانه روزی د تبریز عامل این نشتی باشد. ضمن اینکه این معضل را در گیربکسهای اتوماتیک بیشتر شاهد هستیم.
۴ – نشت روغن ترمز
یکی دیگر از دلایل نشت مایعات خودرو، نشت روغن ترمز است. روغن ترمز به رنگ زرد یا آبی روشن است که بستگی به برند روغن دارد. ضمن اینکه غلظت آن کمتر از روغن موتور یا گیربکس است و نسبت به آنها شفاف است.
نشتی روغن ترمز معمولاً از سیلندر یا لولههای روغن ترمز و واشرهای سیستم ترمز اتفاق میافتد. نشت روغن ترمز گاهی هم مربوط به کیفیت روغن بستگی دارد. درصورتی که روغن ترمز استانداردهای لازم را نداشته باشد، احتمال نشت آن بیشتر است.
رانندگی با خودرویی که نشت روغن ترمز دارد، میتواند خطرات جدی داشته باشد. پس اگر با چنین مشکلی روبهرو بودید، سریع به تعمیرگاه مراجعه کنید.
۵ – نشت روغن هیدرولیک فرمان
رنگ روغن هیدرولیک قهوهای نسبتاً تیره یا قهوهای مایل به قرمز است و بوی نفت یا مارشمالوی سوخته میدهد. اگر نشتی روغن هیدرولیک فرمان داشته باشید، احتمالاً متوجه خشکتر شدن فرمان خودروی خود خواهید شد.
روغن هیدرولیک فرمان به ندرت دچار نشتی میشود، اما تشخیص آن نیز کار راحتی است. معمولاً این نشتی آثاری روی چرخ خودرو و جعبه فرمان برجای میگذارد.
۶ – نشت بنزین
بوی بنزین آنقدر واضح است که درصورت وجود چنین نشتی، به راحتی قابل تشخیص است. معمولاً درصورت نشت بنزین، حتی درون کابین نیز بوی آن به مشام میرسد.
رنگ بنزین نیز شفاف و روشن است و غلظت ندارد. البته اگر از مکمل بنزین استفاده میکنید، ممکن است رنگ آن متفاوت شود، اما مکملها در بوی تند بنزین تاثیری ندارند.
از دلایل نشت بنزین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
نشت بنزین یکی از حساسترین دلایل نشت مایعات در خودرو است و میتواند تحت تاثیر عوامل خطرناکی اتفاق افتد. بنابراین باید نسبت آن بسیار حساس باشید.
۷ – نشت آب
نشت آب در خودرو معمولاً در اثر ایجاد مشکل و نقص در سیستم تهویه مطبوع است. این نشتی در تابستان بسیار عادی و معمول است و هیچ خطری را هشدار نمیدهد. تشخیص آب نشت یافته از خودرو نیز تخصص یا تبحر خاصی نیاز ندارد.
۸ – نشت شیشهشوی
شیشهشوی معمولاً لغزنده و چرب نیست، غلظت ندارد، شفاف و رنگی است. رنگ شیشه شوی نیز بستگی به برند مورد استفاده در مخزن شیشهشوی دارد. نشتی شیشهشوی معمولاً در زیر شیشههای جلو دیده میشود.
جمعبندی
دقت داشته باشید که در صورت مشاهده نشت هر یک از مایعات خودرو آن را جدی بگیرید. بسیاری از این مایعات، چه در بین خنککنندهها باشند و چه در بین روانکارها، برای فعالیت اجزای فنی خودرو حیاتی هستند.
برای مثال نشت روغن موتور و گیربکس، میتواند منجر به کاهش سطح روغن آنها و ایجاد سایش و مشکلات جدی در موتور و گیربکس شود. همچنین کاهش ضد یخ یا آب رادیاتور نیز میتواند منجر به جوش آوردن موتور و آسیب به واشر سرسیلندر شود.
به علاوه اینکه نشت مایعات خودرو خود میتواند علامت نقص یا مشکل در قطعه دیگری باشد. بنابراین باید نسبت به همه این علائم و عوامل دقت ویژه داشت.
در پایان امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشد دلایل مهم نشت مایعات خودرو را برایتان توضیح دهد. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه تجربهای از نشت مایعات مختلف در خودروی خود دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید.
منبع: دیوار
ایلان ماسک کیست؟
یکی از نامهایی که امروزه در اخبار، تلویزیون و رسانههای اینترنتی و هر جایی که به تکنولوژی و بهخصوص خودروسازی برقی مربوط است میشنوید، بدون شک نام مدیر کمپانی تسلا است. به همین خاطر امروزه زندگینامه ایلان ماسک برای خیلیها جذاب است.
در ابتدا احتمالاً شما هم فکر میکنید تنها فعالیت ایلان ماسک که باعث این همه شهرت و معروفیتش شده است، ساخت ماشینهای برقی باشد؛ اما در واقع اینطور نیست. او در این سالهای گذشته به عرصههای زیادی علاوه بر اتومبیلهای الکتریکی وارد شده و حتی کارش به اخبار سینمایی و بازیگران آن هم کشیده شده است.
در این مطلب نگاهی انداختهایم به زندگینامه ایلان ماسک و اتفاقات مهم زندگیاش را مرور کردهایم.
«ایلان ریو ماسک» در روز ۲۸ ماه ژوئن سال ۱۹۷۱ بهعنوان فرزند اول خانواده که بعدها به ۵ نفر افزایش پیدا کرد، در «پرتوریا» آفریقای جنوبی چشم به جهان گشود. پدر او یک مهندس الکترومکانیک و متولد همان کشور اما در انگلستان بزرگشده است. مادر ایلان ماسک کانادایی ـ انگلیسی است و در آن روزها بهعنوان متخصص محصولات غذایی و مدلینگ فعالیت میکرد.
یک سال بعد ایلان ماسک صاحب ۱ برادر شد و ۳ سال بعد هم خواهر او به دنیا آمد. والدینش در ۱۰ سالگی ایلان از هم جدا شدند و او بعد از این اتفاق، اکثر زمانش را با پدر سپری میکرد؛ رابطه و انتخابی که چندان نتیجه خوبی نداشت و آن دو رابطه بدی باهم پیدا کردند.
در همان ۱۰ سالگی به محاسبات علاقه پیدا کرد و چند وقت بعد، از روی یک کتابچه راهنما، کدنویسی کامپیوتری را فرا گرفت. در ۱۲ سالگی یک بازی کامپیوتری بر اساس کد «بیسیک» با نام «بلاستار» نوشت و آن را به ارزشی حدود ۵۰۰ دلار فروخت. بهخاطر رابطه بد با پدر و درونگرا بودن، کودکی آسانی نداشت و مدام توسط دیگران مورد آزار و اذیت قرار میگرفت؛ تا جایی که حتی یک بار کار به بیمارستان هم کشید.
در این دوره از زندگینامه ایلان ماسک او از دبیرستان پرتوریا فارغالتحصیل شد. از آنجا که فهمید میتواند از طریق کشور کانادا راحتتر به آمریکا برود، با کمک مادرش درخواست گذرنامه کانادایی کرد و تا وقتی مراتب اداری و درخواستش طی شود، به دانشگاه پرتوریا رفت تا از اعزام اجباری به خدمت سربازی در آنجا اجتناب کند.
سرانجام در سال ۱۹۸۹ به کانادا وارد شد و به شهر مادری خود یعنی ساسکاچوان رفت تا با پسرعموی خود زندگی کند. در سال ۱۹۹۰ ابتدا به حمل خودرو از اردبیل به تهران دانشگاه کویین در «انتاریو» رفت و دو سال بعد به دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شد. او از همان ابتدای راه، عملیکردن رؤیاهایی عجیبی که در سرش بود را شروع کرد.
نقطه حرفهای زندگینامه ایلان ماسک به تدریج رقم میخورد. او در سال ۱۹۹۴ در «سیلیکون ولی» ۲ دوره کارآموزی درمورد خازنهای الکترولیتی، ذخیره انرژی و بازیهای علوم راکتی را گذراند. ۱ سال بعد در یک فوق برنامه سطح P.h.d در دانشگاه «استنفورد» کالیفرنیا در زمینه فیزیک و انرژی هم پذیرفته شد، اما تنها دو روز بعد انصراف داد، چراکه علاقه داشت به راهاندازی استارتاپ اینترنتی بپردازد. او در سال ۱۹۹۷ موفق به کسب ۲ مدرک لیسانس علوم اقتصاد و لیسانس فیزیک عمومی شد.
آغاز روند شغلی در زندگینامه ایلان ماسک
ایلان ماسک با کمک برادرش در سال ۱۹۹۵ شرکت نرمافزاری «زیپ ۲» را تاسیس کرد. کار این شرکت تهیه راهنمای شهری آنلاین برای روزنامهها و رسانهها بود که بعدها از آن برای ارتباط بین مشتریانی که نیاز به ساخت تبلیغ داشتند و سازندگان تبلیغات استفاده شد.
تا قبل از موفقیت این پروژه، ایلان ماسک حتی توانایی اجاره یک جای خواب برای خود را نداشت و شبها روی کاناپه دفترشان میخوابید. شرکت «کامپک» در سال ۱۹۹۹ شرکت زیپ ۲ را به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار خریداری کرد و ۷ درصد از این پول یعنی حدود ۲۲ میلیون دلار بهعنوان سهم ایلان ماسک از شرکت به او رسید.
در مارس همان سال شرکت «ایکس.کام» را با تمرکز بر روی پرداختهای اینترنتی و ایمیلی تأسیس کرد که یک سال بعد با شرکت «Confinity» که به سیستم «PayPal» مجهز بود ادغام شد. این شرکت ادغامشده روی بهبود سیستم پیپل سرمایهگذاری کرد.
ماسک تا اکتبر سال ۲۰۰۰ مدیرعامل شرکت بود. اما بهدلیل اختلاف با دیگر مدیران که با پیشنهاد او مبنی بر تغییر زبان نوشتاری پیپل از یونیکس ـ بیس به مایکروسافت مخالف بودند، از سمت خود کنار رفت؛ هرچند که در هیئت مدیره باقی ماند. در سال ۲۰۰۲ شرکت «eBay» پیپل را به مبلغ ۱٫۵ میلیارد دلار خریداری کرد و از این مبلغ حدود ۱۱٫۷ درصد یعنی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار بهعنوان سهامدار به ماسک رسید. چندین سال بعد در زندگینامه ایلان ماسک یعنی در سال ۲۰۱۷ ماسک همان دامنه اولی را که ثبت کرده بود، یعنی «ایکس.کام»، دوباره از پیپل خریداری کرد و اعلام کرد این دامنه برای او ارزشی احساسی و شخصی دارد.
در سال ۲۰۰۱ ایلان ماسک به خبری در مورد توانایی سطح مریخ برای رشد گیاهان گلخانهای و غذایی علاقهمند شد و این آغاز فعالیتهای فضایی در زندگینامه ایلان ماسک بود. او پس از بازدید از پایگاههای روسیه و امید به خرید موشکهای بالستیک که توانایی فرستادن این نوع محمولهها را به سطح مریخ داشتند، در سال ۲۰۰۲ شرکت «اسپیسایکس» را تأسیس کرد. کمترین قیمتی که در روسیه به او پیشنهاد شد، ۸ میلیون دلار برای یک موشک بود و ماسک آن را رد کرد. هدف ایلان ماسک در تأسیس این شرکت ساخت موشکهایی با همان قابلیتها اما با قیمت کمتر بود.
تا سال ۲۰۰۸ و بعد از کلی آزمون و خطا و ۳ پرتاب ناموفق، بالأخره موشک «فالکون یک» با موفقیت پرتاب شد و بهعنوان اولین موشک خصوصی با سوخت مایع در مدار زمین قرار گرفت. بعد از این موفقیت و در اواخر همان سال، اسپیسایکس از طرف ناسا یک بودجه ۱٫۶ میلیارد دلاری برای ۱۲ بار پرواز موشک «فالکون ۹» و فضاپیمای دراگون به قصد فرستادن فضانوردان به ایستگاه بینالمللی فضایی دریافت کرد.
از آن روز تابهحال اسپیسایکس برای فرستادن فالکون ۹ به فضا و لندینگ روی سطح مریخ آزمایشات مثبت و منفی داشته است. ایلان ماسک که رؤیای فرستادن مردم و سفر به مریخ را دارد، تمامی این پروژههای جانبی اسپیسایکس و تلاشهای این کمپانی را مقدمهای برای رسیدن به این هدف میداند. هدفی که امید دارد تا ۲۰ سال آینده به آن و حتی بیشتر از آن دست پیدا کند.
تسلا و ایلان ماسک
مؤسس این برند ایلان ماسک نیست؛ در واقع ۲ دوست با نامهای «مارتین ابرهارد» و «مارک تارپنینگ» شرکت «تسلا موتورز» را به هدف ساخت خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۰۳ تأسیس کردند. از آنجا که ایلان ماسک از همان کودکی علاقهمند به چنین پروژههایی بود، یک سال بعد و با تزریق سهم ۷۰ میلیون دلاری به شرکت وارد شد و بهدلیل داشتن سهم بیشتر مدیر شرکت شد.
در همان روزها اولین خودروی برقی تولیدی تسلا با نام «رودستر» در حال طراحی و ساخت بود؛ هرچند که ایلان تأثیر و سهم مستقیم و عمیقی در روند ساخت و تولید آن نداشت. چند سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۷، بهدلیل اختلاف نظرها و رکود مالی شرکت در سال ۲۰۰۸، ابرهارد از شرکت کنار رفت و ماسک مدیرعامل و پیشبرنده اهداف شرکت شد.
طبق توافقنامهای که در سال ۲۰۰۹ تنظیم شد و تغییر نامی که واژه «موتورز» را از نام شرکت حذف کرد، بهطور رسمی از ماسک در کنار ابرهارد و تارپنینگ به عنوان مؤسسان شرکت تسلا یاد میشود؛ عنوانی که باعث شده ایلان ماسک تا به امروز لقب طولانیترین مدیرعامل در بین خودروسازان را داشته باشد.
موفقیتهای تولید ماشین برقی در زندگینامه ایلان ماسک شروع شد. رودستر تسلا با وجود شکستهای اولیه، سرانجام در سال ۲۰۰۸ بهعنوان اولین خودروی تمام برقی تاریخ وارد بازار شد و تا به امروز شرکت تسلا هر چند سال یک بار مدلهای جدیدتری از محصولات الکتریکیاش را معرفی و رونمایی میکند. موفقترین مدل این مجموعه در فروش سدان «مدل ۳» است که در مارس ۲۰۲۰ به فروش ۵۰۰ هزار دستگاه رسید.
بعد از چند مدل سواری، اولین وانت تمام برقی این شرکت در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. زیر نظر و مدیریت ایلان ماسک، شرکت تسلا تنها به تولید خودروی برقی اکتفا نکرد و چند کارخانه و خط تولید باتری لیتیوم ـ یون و همچنین لوازم یدکی محصولاتش را در نوادا و چین به راه انداخت. ضمن اینکه برای شارژ ماشینهای خود اقدام به راهاندازی استندهایی به اسم «سوپرشارژ» در آمریکا و اروپا و آسیا کرده است.
سهام این شرکت بعد از فراز و نشیبهای اولیه، اکنون هر ساله رشد محسوسی دارد تا جایی که در سال ۲۰۲۰ تسلا بهعنوان با ارزشترین خودروساز جهان تبدیل شناخته شد و موفقیتی درخشان در زندگینامه ایلان ماسک رقم خورد.
موفقیتها در زندگینامه ایلان ماسک ادامه دارد …
زندگینامه ایلان ماسک فقط به مواردی که اشاره شد، محدود نمیشود. او بهتازگی با سرمایهگذاری عظیمی که بر روی ارز دیجیتال «بیتکوین» انجام داد، باعث افزایش چشمگیر ارزش این پول دیجیتال شد و بعد از این حرکت ماسک اعلام کرد که قصد دارد برای معاملات و فروش محصولات تسلا از این ارز هم استفاده کند.
علاوه بر این، به دلیل رابطه چند سال پیشش با «امبر هرد» بازیگر زن پرحاشیه این روزهای جهان، بهعنوان شاهد باید در پرونده قضایی بین امبر و «جانی دپ» در دادگاه شرکت کند. ایلان ماسک تا به امروز ۳ بار ازدواج کرده که هر ۳ منجر به جدایی شده است.
با وجودی که با تأیید همگان او یکی از موفقترین و ثروتمندترین مدیران و شخصیتهای برجسته دنیای امروز است، اما خود ایلان همیشه مدعی بوده که هیچوقت علاقهای به نشان دادن مال و اموالش با اشیا و اجسامی که بهطور فیزیکی دیده میشود، ندارد. او حتی در ماه می سال ۲۰۲۰ ادعا کرد که تمام چیزهایی که دارایی فیزیکی او محسوب میشود، خواهد فروخت.
ایلان ماسک در ژانویه سال ۲۰۲۱ با دارایی ثبتشده به ارزش حدود ۲۱۰ میلیون دلار بهعنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شد. کارگردان سری فیلمهای «آیرن من» اعلام کرده که شخصیت اصلی این فیلمهایش یعنی «تونی استارک – آیرن من» را با الگو گرفتن از دستاوردها، شخصیت و زندگینامه ایلان ماسک شکل داده است.
منبع: دیوار
یکی از شایعترین مشکلات در خودروها، ریپ زدن آنها است. این مشکل دلایل مختلفی دارد و بهطور کلی رانندگی را آزاردهنده و ناخوشایند میکند. ضمن اینکه ریپ زدن موتور، حالتهای متفاوتی دارد و با شدت و وخامت زیاد و کم بروز میکند. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که بعد از روشن کردن خودرو یا در حین رانندگی ماشینتان طی ۲ تا ۳ ثانیه تکان شدید بخورد و یا در اصطلاح ریپ بزند.
ریپ زدن موتور، گرچه دلایل مختلفی دارد، اما همه این عوامل مشخص و شناخته شده هستند و میتوان با چک کردن آنها عامل اصلی را شناسایی و نسبت به برطرف نمودن مشکل اقدام نمود. در ادامه به بررسی این عوامل و مشکلاتی که ممکن است درکنار ریپ زدن برای خودرو ایجاد کنند میپردازیم تا برطرف نمودن منشاء ریپ زدن و نقص فنی موجود راحتتر باشد.
ریپ زدن یا بهاصطلاح سکته زدن موتور، به افت دور موتور به صورت ناگهانی و بیدلیل گفته میشود. بهطور کلی، به افت بازده موتور کاهش شتاب و گاز نخوردن خودرو ریپ زدن میگویند.
ریپ زدن حالتی مانند مانند سکسکهٔ انسان در حرکت خودرو ایجاد میکند. این حالت ممکن است هنگام سرد بودن خودرو و شروع حرکت یا زمانی که دور موتور پایین است رخ دهد یا هنگامی که خودرو درجا کار میکند. گاهی نیز هنگام شتابگیری و سرعتگیری دسده میشود. حتی ممکن است حین حرکت عادی شاهد ریپ زدن خودرو باشیم.
هریک از این حالات نشان از خرابی یکی از قطعات مرتبط با تامین ملزومات احتراق در موتور و شرایط یک احتراق ایدهآل است. در واقع، هرزمانی که احتراق در سیلندرها به خوبی صورت نگیرد، موتور دچار افت راندمان و ضعف عملکرد میشود. همین موضوع باعث میشود که قدرت موتور دچار افت و خیز شده و خودرو بهاصطلاح ریپ بزند.
پیش از بررسی دلایل ریپ زدن خودرو ابتدا باید یکی از مهمترین دلایل و رایجترین عوامل این مشکل را مطرح کرد و آن، کیفیت پایین سوخت یا کاهش سطح آن در مخزنش است.
در واقع، اگر بنزین بیکیفیت باشد یا سطح آن در باک بیش از حد پایین آمده باشد، موتور ریپ میزند. بنابراین پیش از هرکاری، هنگام ریپ زدن موتور بهتر است یک بار سوختگیری تکرار شود و اگر مشکل رفع نشد به بررسی بیشتر پرداخت.
عوامل دیگری که باعث ریپ زدن خودرو میشوند عبارتند از:
همانطور که ملاحظه میکنید سه سیستمی که سه عامل اصلی احتراق در موتور را تامین میکنند، با ریپ زدن موتور ارتباط مستقیم دارند. به این ترتیب که با سوخت رسانی ضعیف، جرقهزنی ناقص یا ضعف در مکش هوا، احتراق به خوبی اتفاق نمیافتد و موتور در تامین نیروی لازم با مشکل مواجه خواهد شد.
اگر خودرو در هر حالتی ریپ میزند، ممکن است یکی از دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد عامل آن باشد. در حقیقت، اگر ناگهان و حین حرکت، موتور دچار لرزش و افت فشار شد، باید این موارد را مورد بررسی قرار دهید:
۱ – شمعهای معیوب یا کثیف
شمع ها وظیفه اصلی جرقهزنی برای صورت گرفتن احتراق درون سیلندر را بر عهده دارند. درصورت جرقهزنی نامناسب احتراق ناقص خواهد بود. در این مواقع، ممکن است شمعها عمر مفید خود را طی کرده باشند و زمان تعویض آنها فرا رسیده باشد.
گاهی نیز شمعها کثیف هستند و ممکن است در جرقهزنی ضعیف عمل کنند. بهتر است در این مواقع شمعها مورد بررسی قرار بگیرند.
۲ – انژکتورهای کثیف
انژکتورها از اجزای سیستم سوخترسانی هستند. در صورتی که در سوخترسانی ضعفی اتفاق افتد، احتراق به خوبی صورت نگرفته و موتور با فت قدرت مواجه خواهد شد.
معمولاً ضعف عملکرد انژکتورها از آلوده شدن سوزن آنها نشات میگیرد. گرفتگی نازل انژکتور معمولاً به دلیل گذر زمان و استفاده از سوخت بیکیفیت یا عدم تعویض بهموقع فیلتر بنزین اتفاق میافتد. یادتان باشد که کثیف بودن انژکتور معمولاً با افت شتاب نیز همراه است.
۳ – خرابی سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن خود گزارش دهنده شرایط احتراق درون سیلندرها به ECU است. به این ترتیب که با بررسی گازهای خروجی از موتور پس از احتراق، گزارش شرایط موتور و عوامل مربوط به احتراق را به کامپیوتر ارسال میکند.
ای سی یو با کمک این اطلاعات، میزان سوخت و هوایی که باید برای تامین مخلوط احتراق به درون سیلندر ریخته شود را تنظیم میکند. بنابراین، نقص سنسور اکسیژن باعث نقص در عملکرد ECU و موتور میشود و احتراق را از شرایط ایدهآل دور میکند.
۴ – خرابی مبدل کاتالیزوری
مبدل کاتالیوزری از اجزای سیستم اگزوز است که در کاهش سطح آلایندگی موتور نیز موثر است. این قطعه که نوعی فیلتر است و در مسیر گازهای خروجی موتور قرار میگیرد، میزان گازهای آلوده را کاهش میدهد و گازهای خروجی از اتومبیل را تبدیل به گازهای غیر سمی و بیخطر میکنند. معمولاً هنگام خرابی مبدل کاتالیزوری بوی تخممرغ گندیده به مشام میرسد.
کاتالیستها، چون نیاز به دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد دارند، در همان قسمت اولیه و بعد از منیفولد تعبیه میشوند. خرابی مبدل کاتالیزوری اخلال در روند سوخت هیدروکربنها و در نتیجه آزاد شدن کامل گوگرد تولید شده توسط موتور است. با ادامه این معضل، مبدل کاتالیزور کاملاً مسدود شده و مانع از روشن شدن ماشین میشود.
۵ – نشتی در منیفولد اگزوز (چند راهه)
منیفولد اگزوز محل تجمع گازهای خروجی موتور است. این بخش وظیفه دارد تا دود و گاز تولید شده در سیلندرها را، به سمت لوله اگزوز راهنمایی کند. نشتی یا تَرَک در این بخش، ضمن ریپ زدن موتور، منجر به افزایش صدای آن خواهد شد. در شرایط حاد ممکن است شاهد ورود دود و گاز به داخل کابین باشیم. در واقع، این معضل و نقص در مبدل کاتالیزوری، باعث میشوند که دود به سختی از موتور خارج شود و بهاصطلاح موتور خفه شود.
باید اضافه کرد که تمامی موارد ذکر شده با روشن شدن چراغ چک خودرو همراه خواهند بود. بنابراین اگر همزمان با روشن شدن این چراغ هشدار، شاهد افت راندمان موتور و ریپ زدن آن در حالات مختلف بودید به موارد بالا دقت کنید.
۶ – سنسور جریان هوای کثیف
اگر نمیدانید سنسور جریان هوا چیست باید بگوییم که این سنسور وظیفه اندازهگیری میزان هوایی که به سیستم انژکتوری سوخت وارد میشود را برعهده دارد.خودروبر ماشین بر اردبیل پس اندازهگیری این اطلاعات به کامپیوتر خودرو منتقل میشوند و کامپیوتر تشخیص میدهد که باید چه مقدار سوخت وارد محفظه احتراق شود.
اگر سنسور جریان هوا کثیف باشد، اطلاعات اشتباه به کامپیوتر خودرو ارسال میشود و در نتیجه، نسبت مخلوط هوا به سوخت به درستی تنظیم نمیشود. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که مخلوط هوا و سوخت بیش از حد رقیق یا غلیظ باشد.
۷. وجود نشتی در سیستم خلاء
به طور کلی هر خودرو یک مجموعه از شیلنگهای خلاء دارد که به مرور زمان ممکن است فرسوده و دچار نشتی شوند. وجود نشتی در سیستم خلاء خودرو میتواند به بد کار کردن یا ریپ زدن خودرو منجر شود. دلیل این موضوع هم این است که مخلوط هوا و سوخت ممکن است بیش از اندازه رقیق و غلیظ باشند.
موارد گفته شده در بالا رایجترین دلایل ریپ زدن ماشین هستند. اگر در هنگام شتابگیری با بالا بردن سرعت خودرویتان ریپ زد، این امکان وجود دارد یک یا چند مورد بالا در این اتفاق دخیل بوده باشند.
در مواردی ممکن است تنها شاهد ریپ زدن موتور هنگام روشن کردن خودرو و پایین بودن دور موتور باشیم. این مشکل میتواند از عوامل متفاوتی نسبت به آنچه پیشتر ذکر کرد نشات بگیرد.
رایجترین دلایل ریپ زدن ماشین، هنگام روشن کردن خودرو ممکن است یکی از موارد زیر باشد:
۱ – کوئلها معیوب
این قطعه وظیفه تامین برق مورد نیاز شمعها برای جرقهزنی آنها را برعهده دارد. اگر کوئلها در انتقال برق ابتدای کار مشکل داشته باشند، خودرو هنگام استارت خوردن ریپ میزند.
۲ – برق دزدی
اگر به هر دلیلی خودرو برق دزدی داشته باشد، سیستم برقرسانی خودرو با ضعف مواجه شده و هنگام استارت زدن شاهد ریپ زدن آن خواهیم بود.
۳ – کثیف یا کهنه بودن فیلتر سوخت
این مشکل باعث میشود تا سوزن انژکتورها دچار آلودگی و گرفتگی شود و در سوخترسانی مشکل جدی ایجاد شود. ضمن اینکه کثیف بودن فیلتر سوخت باعث ناخالصی در سوخت شده و پمپ بنزین و بهدنبال آن احتراق را در مراحل اولیه با مشکل مواجه میکند.
۴ – سنسورهای مرتبط با عملکرد موتور
خراب بودن سنسورهای چون سنسور دمای موتور، سنسور فشار هوای ورودی یا سنسور اکسیژن نیز میتواند عامل دیگری برای ریپ زدن ماشین هنگام شروع حرکت شود.
این سنسورها در صورت وجود نقص، گزارش دقیقی به ECU ارسال نمیکنند و در نتیجه موتور دچار نقص میشود.
۵ – آببندی سوپاپها
این معضل بیشتر در آب و هوای مرطوب و بارانی خودنمایی میکند. در صورتی که آببندی سوپاپ ها و محفظه احتراق دچار نقص و مشکل شده باشد، نسبت تراکم سوخت و هوا دقیق نخواهد بود و ریپ زدن موتور را همراه خواهد داشت.
۶ – آسیب دیدگی تسمه تایم
گاهی نیز ممکن است ریپ زدن موتور در ابتدای حرکت به دلیل مشکلی در تسمهتایم باشد. البته این مشکل معمولاً روشن نشدن کامل موتور را همراه دارد، اما درمواقعی نادر باعث ریپ زدن و لرزش موتور میشود.
گاهی ممکن است موتور وقتی خودرو درحالت سکون روشن است، دچار لرزش و خفگی شود. این حالت میتواند خاموش شدن موتور را همراه داشته باشد. برخی از عوامل این اتفاق عبارتند از
برخی دلایل دیگری که ممکن است در حالتهای مختلف منجر به لرزش موتور، خفه شدن و سکته زدن و به طور کلی کاهش راندمانش شوند عبارتند از:
همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، در این مطلب تلاش کردیم تا رایجترین علتهای ریپ زدن خودرو را به شما معرفی کنیم تا شما در هنگام مواجهه با هر یک از این علائم به سرعت بتوانید مشکل را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.
البته پیشنهاد ما به شما این است که در صورت بروز این مشکل یا مشکلاتی از قبیل روشن شدن چراغ چک خودرو، اگر خودتان نتوانستید مشکل را شناسایی و رفع کنید، سریعاً به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنید.
در نهایت امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. آیا تا به حال با مشکل ریپ زدن ماشین روبهرو شدهاید؟ آیا علت دیگری را میشناسید که منجر به ریپ زدن خودرو شود و در فهرست ما وجود ندارد؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید.
منبع: دیوار
آفرود نقطه تلاقی و وجه اشتراک دو لذت ظاهرا متفاوت است که شیرینی و زیبایی طبیعتگردی را به حس هیجان انگیز رانندگی در مسیرهای متفاوت و صعبالعبور پیوند داده و افراد زیادی را در قالب گروههای آفرودسوار گردهم آورده است. امروز آفرود علاوه بر آن که یک سرگرمی لذتبخش و مهیج باشد، یک ورزش حرفهای و البته پرخطر نیز به شمار میرود که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی میتواند مخاطرات زیادی برای افراد در پی داشته باشد.